قیامت و پرسش از مهم ترین نعمت ها
مرحوم شیخ صدوق به نقل از حاکم بیهقى حکایت کند:
نشسته بود، ضمن فرمایشاتى فرمود: در دنیا هیچ نعمت واقعى و
حقیقى وجود ندارد.
بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند: یاابن رسول اللّه ! پس
این آیه شریفه قرآن ((لتسئلنّ یومئذٍ عن النّعیم )) که مقصود آب سرد
و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟
حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما این چنین تفسیر کرده اید؛
و عدّه اى دیگرتان گفته اند: منظور طعام لذیذ است ؛ و نیز عدّه اى
دیگر، خواب راحت و آرام بخش تعبیر کرده اند.
و سپس افزود: به درستى که پدرم از پدرش ، امام جعفر صادق
علیه السلام روایت فرموده است که : خداوند متعال نعمت هائى
را که در اختیار بندگانش قرار داده است ، همه به عنوان تفضّل و
لطف بوده است تا مورد استفاده و بهره قرار دهند.
و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى قرار
نمى دهد و منّت هم برایشان نمى گذارد، چون منّت نهادن در
مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است
.
بنابر این ، منظور از آیه شریفه قرآن ، محبّت و ولایت ما اهل بیت
رسول اللّه صلوات اللّه علیهم است که خداوند متعال در روز محشر،
پس از سؤ ال پیرامون توحید و یکتاپرستى ؛ و پس از سؤ ال از
نبوّت پیغمبر اسلام ، از ولایت ما ائمّه ، نیز سؤ ال خواهد کرد.
و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآید و درمانده نگردد، وارد
بهشت گشته و از نعمت هاى جاوید آن بهره مى برد، که زایل
و فاسدشدنى نخواهد بود.
سپس امام رضا علیه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش
علیهم السلام حکایت فرمود، که رسول خدا صلى الله علیه و آله
خطاب به علىّ بن ابى طالب علیه السلام فرمود:
اى علىّ! اوّلین چیزى که پس از مرگ از انسان سؤ ال مى شود،
یگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از
ولایت و امامت تو و دیگر ائمّه خواهد بود، با کیفیّتى که خداوند
متعال مقرّر و تعیین نموده است
.
پس اگر انسان ، صحیح و کامل اقرار کند و پاسخ دهد، وارد بهشت
جاوید گشته و از نعمت هاى بى منتهایش بهره مند مى گردد.1
×××××××××
1- تفسیرالبرهان : ج 4، ص 502، ح 5، به نقل از توحید شیخ صدوق .